Sadržaj se učitava...

EKONOMIJA

05.10.2012. | PIŠE: Jakub SALKIĆ

Domaći proizvođači imaju prednost

Tobacco Press, lanac trafika, posluje od 2010. godine i u 100-postotnom vlasništvu je Fabrike Duhana Sarajevo. Trenutno posluje u 37 općina u Federaciji BiH sa 159 aktivnih objekata te četiri objekta u RS-u, gdje radi 307 radnika. Cijela Federacija je pokrivena maloprodajnom mrežom ove kompanije. Do kraja mjeseca Tobacco Press otvara dva objekta u Goraždu.







Foto: Dž. KRIJEŠTORAC

• Planirate li nastaviti širenje i u kojim djelovima BiH želite biti zastupljeni?

- Mi ćemo na kraju ove godine imati preko 210 objekata u FBiH. Sledeći korak je širenje na prostor cijele BiH, odnosno na protor Republike Srpske u gradove kao što su Prijedor, Banjaluka, Doboj, Bosnaski Novi itd. Nismo još tamo otvarali objekte jer se spremamo da tamo uđemo malo kvalitetnije. U ekspanziji smo u smislu širenja mreže, zapošljavanja, ostvarenih prihodima i svim drugim segmentima.

Dva ozbiljna konkurenta

• Gdje je Tobacco Press u odnosu na konkurenciju?

- Glavni konkurent koji radi na prostoru cijele BiH je Opresa u vlasništvu Adris grupe iz Hrvatske. Tobacco Press je najveći domaći lanac trafika. Jedini još ozbiljan konkurent osim Oprese je Duhanpromet, koji radi samo u Sarajevu i Tuzlanskom kantonu, a sve  ostalo je zanemarivo jer je riječ o privatnicima koji imaju po jendu trafiku.

• Čini se da fabrike duhana preferiraju vlastitu maloprodaju. Može li duhnaski biznis biti uspješan bez vlastitog lanca maloprodaje?

- To je bio glavni razlog da FDS kupi Tobacco Press jer jednostavno mora imati osiguran plasman svojih proizvoda kako ne bi došao u poziciju da ga bilo ko uslovljava, da ne dođe u situaciju da danas ima cigareta na trafici, a sutra nema. Naši potrošači moraju imati naše cigarete na dohvat ruke u svako doba, to je jedan od razloga zašto smo se odlučili za kupovinu TP-a i mislim da je to dobar poslovni potez.

• Jak domaći maloprodajni lanac zasigurno ima i pozitivne efekte a poslovanje domaćih proizvođača. Kakvi su odnosi TP-a i domaćih proizvodnih kompanija?

- Radimo sa svim domaćim proizvođačima i svi su kod nas zastupljeni u maloprodaji. Kod nas uglavnom imaju prednost domaći proizvođači i domaći distributeri, nebitno jesu li iz Sarajeva, Banjaluke ili nekih drugih dijelova BiH. Praksa je u maloprodaji da se domaći proizvodi ne mogu plasirati bez vrlo visokih naknada, naravno i mi naplaćujemo naknade, ali daleko su niže za bh. proizvode nego za strane. Znamo na kave smo mi probleme nailazili, odnosno FDS, kod plasmana proizvoda i da se ne bismo tako ponašali prema bh. kompanijama imamo drugačiju poslovnu politiku prema domaćim proizvođačima. Domaći imju poseban status u odnosu na proizvode iz Turske, Hrvatske, Njemačke itd.

Biće bolje do kraja godone

• Kakvi su finansijski rezultati TB-a u prvom polugodištu 2012. godine?

- U odnosu na prošlu godinu povećali smo prihod, a i promet, preko 100 posto, ali nažalost negativno smo poslovali u ovih šest mjeseci. Glavni razlog za to je ulaganje u širenje poslovne mreže, a drugi razlog je to što su smanjene marže zbog povećanja nabavnih cijena proizvoda, dok su maloprodajne cijene ostale iste. I vremenske neprilike u februaru, kada skoro 20 dana nismo radili skoro nikako, uticale su na finansijske rezultate. Međutim, vjerujem da će rezultati na kraju tekuće godine biti ipak pozitivni. Promet u prvom polugodištu bio je oko 20 miliona KM i nadam se da ćemo ispuniti plan za 2012. te da će promet biti 12 do 15 posto veći nego što je planirano. Planirali smo 31 milion KM prometa, ali vjerujem da će na kraju godine biti oko 40 miliona. Imali smo 150.000 KM gubitka, ali to nije problem jer smo planirali da ćemo biti u gubitku. U ovom poslu prva polovina godine mnogo je teža zbog visokih troškova grijanja i struje, a u julu i augustu se povećava promet zbog Sarajevo Film Festivala, turista i dijaspore, tako da je puno je veći promet, a manji troškovi, zbog toga se uvijek napravi razlika i druga polovina je mnogo bolja.

Treba nam više razumijevanja

• Kandidat ste za Općinsko vijeće Općine Centar Sarajevo, koji su Vaši motivi za ulazak u politiku?

- Mislim da postoji dovoljno prostora da se napravi bolji poslovni ambijent, treba samo malo više razumijevanja. Garantujem da se može napraviti puno više da ima razumijevanja od opštinskih administracija, kantonalnih itd. Kao i u svakoj sferi života, treba nam samo malo više želje, volje i fleksibilnosti kako bismo imali više uspješnih firmi. Rezultati u ovoj firmi i drugim u kojima sam radio su moja najbolja referenca.