Naučnici otkrili kako su dinosauri sjedili na jajima, a da im se ne razbiju
četvrtak, 17. Maj 2018.

Naučnici otkrili kako su dinosauri sjedili na jajima, a da im se ne razbiju

/Pixabay

Kako sjediti na jajima kada si težak više od 1.500 kilograma? Pažljivo, pokazuje novo istraživanje međunarodnog tima naučnika iz Azije i Sjeverne Amerike.

Kako su dinosauri podizali mlade oduvijek je teško istraživati zbog razmjerno malo fosila, no sada je otkriveno inkubiranje oviraptorosaura, piše BBC.

Stručnjaci vjeruju da su najveći iz tog roda dinosaura slagali jaja oko šupljine u sredini gnijezda.

Šupljina je tako nosila težinu roditelja, omogućavajući im da osiguraju toplinu i zaštitu podmlatku bez da razbiju osjetljiva jaja.

Pernati preci modernih ptica, oviraptorosauri su živjeli krajem krede, prije oko 67 miliona godina.

Zbog okoštale krijeste i dugih repova poput guštera jedna vrsta "Anzu wyliei" prozvana je "kokoš iz pakla".

- Radi se o zaista zanimljivoj skupini dinosaura, kaže suautorica studije Darla Zelenitsky sa sveučilišta u Calgaryju.

- Većina ih je bila mala i težila stotinjak kilograma ili manje. Nalikovali su pticama, s kosturom sličnim papigama. Iako su relativno rijetki, postoji nekoliko zanimljivih primjeraka, dodala je.

Stručnjaci su analizirali oblik i veličinu više od 40 gnijezda, većinom iz Kine i Mongolije kako bi otkrili kako su dinosauri grijali jaja.

Otkrili su da je promjer gnijezda bio 35 centimetara u manjih vrsta do 330 centimetara u najvećih Macroelongatolitusa.

Čini se da je rupa u sredini gnijezda rasla s veličinim vrste, prilagodba koja nije poznata u ptica.

Neka istraživanja sugeriraju da su jaja bila plavo-zelena i da su u najvećih vrsta težila više od šest kilograma.

Stručnjaci stoga zaključuju da su manje vrste oviraptorosaura vjerovatno ležale direktno na jajima koja su u slojevima bila naslagana jedna na druga.

Komentarišući studiju, dr. Lindsay Zanno iz Prirodoslovnog muzeja u Sjevernoj Karolini opisala je mehanizam kao "jednostavan, a istovremeno elegantan".

- Gnijezda dinosaura posebno su vrijedna jer nam otkrivaju kako su evoluirali, prilagođavajući svoja ponašanja da bi grijali i štitili jaja bez da ih razbiju svojim golemim tijelima.