loader_50x90
loader_50x90
logo
Rubrika: Zdravlje
Samo 2 g soli dnevno
još 25 min. čitanja
četvrtak, 17. Maj 2018.

Samo 2 g soli dnevno

Ne dosoljavajte hranu

Na pitanje koliko soli zapravo trebamo unositi za normalno funkcioniranje organizma, odgovor koji ne bismo tako brzo trebali zaboraviti, a pogotovo bismo ga se trebali pridržavati u svakodnevnoj prehrani, glasi: dovoljna su maksimalno 2 grama soli dnevno, a ne bismo trebali unositi više od 5 grama. Za djecu vrijedi da im je potrebno i manje od toga.

Hljeb i pekarski proizvodi najvažniji su izvor prekomjernoga unosa kuhinjske soli u populaciji. Istraživanja su pokazala da u hljebu ima preko 2 posto soli, što je više od udjela soli u kobasicama, pa to znači da u kilogramu ima do 20 grama soli. Još veći problem su djeca jer je udio soli u pecivima koja ona često jedu oko 3 posto, pa i više. Prosječan unos kuhinjske soli kod djece je oko 9 grama, a gotovo 50 posto dolazi iz pekarskih proizvoda. Program smanjivanja kuhinjske soli može biti uspješan ako ima potporu prehrambene industrije, jer potrošači na taj način nesvjesno i neprimjetno unose manje kuhinjske soli.

Prekomjeran unos kuhinjske soli izravno je povezan s visinom krvnoga pritiska. Previše soli oštećuje krvne žile i pogoduje nastanku srčanih i bubrežnih bolesti, izravno je povezan s učestalošću moždanog udara te je preduvjet za nastanak bubrežnih kamenaca, osteoporoze, faktor rizika za pretilost i neke vrste karcinoma, kao što su rak želuca i ždrijela.

Preporučuje se da unos kuhinjske soli bude manji od 5 g dnevno, što je jedna čajna kašičica. S obzirom na to da se natrij ne nalazi samo u kuhinjskoj soli, već ga mogu sadržavati i brojni aditivi i pomoćne tvari koje se koriste u proizvodnji hrane, postoje i preporuke za unos natrija i one su manje od 2 g dnevno. Natrij je mineral koji nam je prijeko potreban za život i njegova koncentracija u organizmu vrlo je konstantna.

Preporuka: ne dosoljavati hranu, konzumirati što manje grickalica, krekera, čipseva, ograničiti konzumaciju instant-supa i jela (jer sadrže pojačivač okusa, natrijev glutaminat, koji je pravi primjer spoja koji sadrži natrij, a nije kuhinjska sol), oprezno dodavati u jela soja sos i slične umake, čitati deklaracije kupovnih proizvoda kako bismo znali koliko soli sadrže.