loader_50x90
loader_50x90
logo
Rubrika: BiH
Javne nabavke su netransparentne i diskriminirajuće
još 25 min. čitanja
četvrtak
12. Oktobar 2017.

Javne nabavke su netransparentne i diskriminirajuće

Između 25 i 30 posto ukupnih budžeta u BiH troši se kroz postupke javnih nabavki. Radi se o jednom veoma bitnom segmentu javne potrošnje u kojem su, nažalost, vidni brojni problemi
Javne nabavke su netransparentne i diskriminirajuće
/Didier Torche

Da javne nabavke postanu javne naziv je monitoring projekta koji je danas predstavljen u Sarajevu i za kojeg je rečeno da je praktično prvi put u BiH rađen po jedinstvenoj metodologiji koju su razvili timovi koju sačinjavaju Fond otvoreno društvo BiH, Razvojna agencija Eda iz Banja Luke, Transparency International BiH, Centar za istraživačko novinarstvo BiH i UG "Tender" iz Banja Luke, a radi se o praćenju postupaka javnih nabavki u realnom vremenu.

Korak dalje

"Znači, mi smo se odmakli korak dalje u odnosu na praksu koja je bila do sada da se praktično vrši analiza već okončanih postupaka javnih nabavki", pojasnio je Mervan Miraščija iz Fonda otvoreno društvo BiH, podsjetivši i da se ogroman nivo javnih sredstava, budžetskih i vanbudžetskih, u svim državama pa tako i u BiH troši putem javnih nabavki.

"Između 25 i 30 posto ukupnih budžeta u BiH troši se kroz postupke javnih nabavki. Radi se o jednom veoma bitnom segmentu javne potrošnje u kojem su, nažalost, vidni brojni problemi. Ono sa čime smo se mi susretali na samom početku projekta jeste da skoro svi relevantni izvještaji u ovoj državi, međunarodnih i domaćih organizacija, ukazuju da mi ustvari imamo javne nabavke koje su netransparentne, koje su diskriminirajuće", kazao je, između ostalog, Miraščija, naglasivši da je cilj projekta da se dokumentiraju različiti oblici kršenja Zakona o javnim nabavkama.

Monitoring se vršio u periodu travanj-rujan tekuće godine nad 173 ugovorna organa iz cijele BiH praćenih na dnevnoj osnovi i u tom uzorku je 11 općina, 11 gradova, 38 javnih poduzeća, 53 ministarstva na svim razinama vlasti i 60 različitih upravnih organizacija.

Dobijeni podaci na osnovu sekundarnih izvora (revizorski izvještaji) pokazuju da su kod 26,7 ugovornih organa utvrđene kritične prakse, kod 38,7 posto loše prakse, kod 16 posto dobre prakse i nekategoriziranih je 18,7 posto.

Bez plana i odluke

Kad je riječ o transparentnosti ugovornih organa rezultati monitoringa su pokazali da u travnju ove godine 43 posto njih na svojoj internetskoj stranici nije imalo zakonom obvezatan plan javnih nabavki, te da i poslije urgencija 25 posto uopće nije imalo plan, a vršene su nabavke, da je više od 16 posto provedenih nabavki provedeno nezakonito jer ugovorni organi nisu imali ni plan nabavke, ni odluku kao što je propisuje Zakon o javnim nabavkama, pa se tako čulo da je bez plana i odluke utrošeno najmanje 10 milijuna KM.

Kao neki od identificiranih i prezentiranih, a brojnih primjera kritičnih i loših praksi navedena je Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH, KJKP Vodovod i kanalizacija Sarajevo, Općina Centar Sarajevo, a za proces javnih nabavki istaknute su pohvale za određene ugovorne organe, odnosno konkretni postupci javnih nabavki Ministarstva financija i trezora BiH, Regulatorne agencije za komunikacije BiH, Brčko distrikt, kao i šest praćenih ugovornih organa u Zeničko-dobojskom kantonu.